Beskrivelse
Innovationskonsortiet Byer i Vandbalance har udviklet systemer til at håndtere klimaforandringer og sikre bæredygtig udnyttelse af vandressourcen. En “by i vandbalance” forbruger kun så meget vand, at de naturlige vandressourcer (med genbrug) ikke overudnyttes – en “by i vandbalance” forbedrer hele tiden kvaliteten af vandkredsløbet ved at fjerne miljøskadelige stoffer før regnvand og spildevand sendes ud af byen – en “by i vandbalance” skaber en stærk grøn struktur, der håndterer regnvand, dæmper klimaforandringer, forbedrer bynaturen, og øger byboernes velbefindende.
I forbindelse med Byer i vandbalance er der udgivet 10 notater.
Her er notat 1 – Transport af vand på veje. Notatet indsamler erfaringer om transport af vand på veje i forbindelse med afkobling af to veje i Vanløse, København i regi af Byer i Vandbalances aktiviteter.
Når en by skal tilpasses til voldsommere nedbør, er afkobling en god måde at skabe mere plads i kloakken på. Her er det oplagt at fokusere på afkobling af vejnettet. Dels udgør vejarealet typisk fra 1/3-del til halvdelen af en bys samlede befæstede areal, dels har vejene en enklere ejerstruktur, i form af kommunale veje eller private fællesveje. I dette notat beskrives hvordan veje kan afkobles fra kloakken, hvis vejen har fald mod et passende areal, hvor regnafstrømningen kan håndteres.
Deltagende parter i Byer i Vandbalance:
- HOFOR
- Aarhus Vand
- Vandcenter Syd
- Spildevandscenter Avedøre
- Københavns Kommune
- Århus Kommune
- Odense Kommune
- Per Aarsleff A/S
- Wavin
- Orbicon
- Københavns Universitet (KU)
- Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
- Danmarks og Grønlands Geologiske Undersøgelser (GEUS)
- Teknologisk Institut (TI)
- DHI