Den professionelle køkkenhave indtager Have & Landskab
Bynatur, fællesskab og lokalt dyrkede afgrøder er nogle af tidens vigtigste emner, og det kan man blive meget klogere på til årets Have & Landskab den 25. til 27. august. Det forsikrer den grønne fagudstillings udstillingsleder Dina Overgaard. Hun kan allerede nu præsentere flere udstillere med produkter og løsninger som bringer land og natur ind til byerne end nogensinde før, og har samtidig sagt ja til erhvervsskolen ZBC, Jernbjerggaards ønske om at bruge omkring 1.000 m2 af udstillingsarealet til at give praktisk inspiration og tips omkring mini-landbrug, også i byerne.
”Med de positive briller har 2020 jo været naturens år. Det er i hvert fald i parkerne og de grønne områder danskerne har søgt tilflugt under Coronakrisen, og det har været tydeligt for enhver, at det nære og det grønne får en større og større betydning. Derfor er det et spændende sammenfald, at vi kan vise ZBCs erfaringer med ”market gardening” på et stort areal. Det er uprøvet territorium for Have & Landskab, men også en relevant og spændende udvikling, som peger ind i fremtiden af hvordan vores byer måske også kommer til at forme sig. Når det gælder mini-landbrug i byerne, er New York og Chicago perfekte forgangsbyer, og rigtig mange steder i verdens storbyer, eksperimenteres der med mange forskellige typer af grøntsagsdyrkning, grønne aktiviteter og fællesskaber. Desuden er det et perfekt match til vores store jordprojekt med Københavns Universitet og ikke mindst de mange udstillere med praktiske løsninger til at skabe mere grønt liv og fællesskab i byerne. Det betyder, at HL21 bliver fuld af viden og produkter som vores gæster fra eksempelvis boligselskaber og kommuner ikke finder samlet noget andet sted,” fortæller Dina Overgaard.
Modul-drivhuse til byrummet
En af disse udstillere er Njord, som har specialiseret sig i modulopbyggede drivhuse i genanvendt plast og med akrylglas til landets byrum. Her ser Ph.D. og design- & innovationsleder, Paya Hauch Fenger, virksomhedens koncept som en unik mulighed for kommuner og boligselskaber at skabe både fællesskab og grøn byudvikling.
”Et drivhus er et naturligt udgangspunkt for at skabe et fællesskab. Her kan man dyrke grøntsager, samtidig med at man dyrker hinanden og forlænger sæsonen både forår og efterår. Der findes stor efterspørgsel på drivhuse, som markedet ikke kan tilfredsstille i dag. Især bæredygtige drivhuse, som kun findes i træ og kræver meget vedligehold. Vi tilbyder et produkt af genbrugsmaterialer, aluminium og akryl med minimalt vedligehold og meget lang holdbarhed, som endda er modulerbart, så man kan starte småt, f.eks. på midlertidige arealer i byerne, og siden udvide,” fortæller Paya Hauch Fenger, som glæder sig til at vise mulighederne for gæsterne på Have & Landskab til sommer.
Drivhus i stedet for parkeringspladser
Et drivhus fra Njord kommer dette forår til at erstatte to parkeringspladser hos CARE Danmark i København. Bag projektet står bæredygtigheds-netværket Growing Pathways, som har planer om at opstille hele 10 drivhuse på parkeringspladser og triste arealer rundt om i København og på Frederiksberg i samarbejde med et væld af samarbejdspartnere. Hos Growing Pathways er medstifter Oleg Koefod er ikke i tvivl om, at der er et stort potential til at skabe nye fællesskaber med det grønne og dyrkningen som omdrejningspunkt, og her er drivhuset et optimalt samlingspunkt. I hvert fald hvis det er lavet ordentligt, pointerer han.
”En af forudsætningerne, for at kunne bruge et drivhus, er, at det har en vis kvalitet, og her tænker jeg især på en æstetisk kvalitet. Når man ser det, skal man straks tænke: ”Hov, sådan en er jeg ikke vant til at se” og få lyst til at komme tættere på,” forklarer Oleg Koefod.
Han forklarer, at planen er at etablere fællesskaber med lokale ildsjæle, virksomheder og organisationer omkring etableringen af det lille dusin mindre drivhuse, som altså starter inden længe hos CARE Danmark på Prags Boulevard på Amager. Men projektet rækker længere endnu.
”Det specielle ved drivhusenes design er, at de kan kobles sammen. Så om to år kobler vi de ti drivhuse sammen til to store, hvilket passer med at København bl.a. er UNESCO arkitekturhovedstad i 2023,” siger Oleg Koefod.
Glad i låget af jord under neglene
En anden, som allerede har stiftet bekendtskab med Njords koncept, er netværksmedarbejder Mette Nisgaard fra boligselskabet AKB. Som en del af det Realdania-støttede projekt Underværker skal Njord og en række andre samarbejdspartnere etablere et dome-formet drivhus på fællesarealerne ved en ejendom på Nørrebro, og det har Mette Nisgaard store forhåbninger til.
”Vi har søsat drivhusprojektet for at skabe grobund for fællesskab mellem naboerne og mulighed for at få jord under neglene, for det bliver man bare glad i låget af. Desuden er et drivhus jo et rart sted at være. Det appellerer til sanserne og lokker folk til, også når det er dårligt vejr og i ydersæsonerne. Vi ser det som en mulighed for at skabe et unikt samvær og nærvær og samtidig skabe mulighed for ret intensiv dyrkning, hvis det er det, beboerne ønsker,” fortæller Mette Nisgaard.
1.000 m2 bæredygtig ”market garden” på HL21
Et stadig stigende ønske om en bæredygtig produktion af lokale grøntsager ligger også til grund for ”market gardening”-bevægelsen. Det handler om mindre landbrug, typisk under 1 hektar, som sælger direkte til restauranterne, der i høj grad efterspørger bæredygtige og lækre råvarer.
På fagskolen ZBC, Jernbjerggaard, hvor Have & Landskab afholdes, arbejder man meget med market gardening på landbrugsarealerne, men skolens faglærer i plantelære, Peter Møller Nielsen, understreger, at konceptet er mindst lige så velegnet til små arealer såsom gården i en ejendom eller et kommunalt fællesareal.
”Det smarte ved ”Market gardening” er jo, at det er højintensivt. Mens det traditionelle landbrug typisk har 50 cm mellem rækkerne af gulerødder, fordi der skal være plads til store maskiner, drives market garden-landbrug næsten uden maskiner, så man kan dyrke gulerødder med f.eks. 15 centimeters afstand. Det giver et meget koncentreret mini-landbrug, som kan bruges virkelig mange steder, også i byerne. Og der er virkelig økonomi i det. Restauranterne i København er villige til at betale rigtig mange penge for økologiske og lokalt dyrkede grøntsager. Vi har mange eksempler på, at disse mini-landbrug har en langt bedre overskudsgrad end de store gårde,” forklarer Peter Møller Jensen.
De mange muligheder for at skabe fællesskab og måske endda mere biodiversitet og penge i kassen, vil Have & Landskabs gæster kunne opleve ved selvsyn på sommerens udstilling, hvor der skal anlægges en 1.000 m2 ”market garden” efter alle kunstens regler.
”Og kender man ikke ”alle kunstens regler”, så er det jo bare om at få sat kryds i kalenderen den 25. til 27. august og besøge Skandinaviens største fagudstilling for den grønne branche,” pointerer udstillingsleder Dina Overgaard.